A
nagyhét Magyarul sanyarúhét.
Az
Úr messiási bevonulását virágvasárnap már a 4. század végén megünnepelték
Jeruzsálemben. Az Olajfák hegyén gyűltek össze, majd szentírási szakaszok
olvasása után körmenetben kísérték végig a városon a püspököt. A gyermekek
olajfa és pálmaágakat vittek. A szertartás a 8. században került át nyugatra.
Rómában Nagy Szent Leó pápa idejében már Jézus szenvedése állt a liturgia
középpontjában, de az eredeti ünnep nyomai máig fennmaradtak. Ma a liturgiában
a barkaszentelés (pálmaszentelés) az ünnepi mise előtt van, az evangélium
helyén pedig Jézus szenvedéstörténete szerepel.
A
hétfő, kedd szerda kezdetben liturgikus nap volt. Hilár pápa (461-468) hétfőre
és keddre már engedélyezte a szentmisét. II. Valentinianus császár (375-392) a
közhivatalokban a nagyhétre munkaszünetet rendelt el és még a rabszolgákat is
mentesítette a munka alól. A munkaszünet többé kevésbé változatlanul az egész
középkorban érvényes maradt. VIII. Orbán pápa a nagyhét napjait 1642-ben ismét
hétköznappá nyilvánította.
Virágvasárnap
- Jézus bevonulása Jeruzsálembe
A
nagyhét a tavasz újjászületésre koncentrál, a természet megújulása a test és a
lélek megújulását is hozza. A magyar falun a parasztok egészen a közelmúltig a
nagyhét tiszteletére nagy gonddal megtisztították az egész portát, beleértve az
istállót és melléképületeket is. A szerszámokat is letisztogatták,
kifényesítették. Különös gonddal készültek ilyenkor az évi gyónásra,
szentáldozásra is. Az édesanya szigorúan gondoskodott róla, hogy minden gyermek
és még a béresek, szolgálók is mind elvégezzék. A húsvét táján végzett gyónást
még a 20. század elején is a gyóntatócédula (schedula confessionis) igazolta,
ilyet ma is találni régi imádságoskönyvekben. Egyes helyeken a vízkereszti
házszentelés alkalmával az asztalra készítették és a plébános jelenlétében a
sekrestyés cérnára fűzve összegyűjtötte. A nagyhét eseményeihez tartozik a
püspöki székesegyházakban a krizmaszentelési mise. A püspök papjaival együtt
misézik, és megszenteli a betegek és a katekumenek olaját és a krizmát. Ekkor
újítja meg a papság a szenteléskor tett ígéreteit.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése